Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Träna med grippers

Alla som tränar någon kraftsport kommer förr eller senare i kontakt med grippers för handträning. Var och varannan människa äger dessutom en plastgripper från Stadium eller Intersport. CoC (captains of crush) grippers är dock något helt annorlunda då de är mycket tyngre och används i tävlingssammanhang.


På bilden visas en Vicegripper med ställbart motstånd och fyra genuina CoC-grippers. Fär att sätta rätt perspektiv på det hela kan nämnas att de tyngsta grippers man kan köpa på sportkedjorna har ett motstånd på 40lbs. CoC 1an ligger på 140, 2an på 195, 3an på 280 och 4an på ofattbara 365 pounds. Enligt tillverkaren kan personer som aktivt tränat sitt grepp tidigare ofta stänga 1an utan specifik gripper-träning. Det har hänt att folk har stängt 2an vid första tillfället, dock inte 3an (jag får inte igen den ens mellan låren och med båda händerna). 4an har bara stängts av fem personer i världen varav en är Magnus Samuelsson. För listor klicka här för 3an och här för 4an.










Myggan kämpar med ettan.

Som med all träning som syftar till att bli starkare gäller det att maximera effektuttaget under så få kontraktioner som möjligt, alltså få men tunga reps. Detta gör styrketräning med plastgrippers meningslös eftersom man snabbt kan göra 5 eller fler repetitioner i rad. Det är här Vicegrippern (en vidareutveckling av Ivanko super gripper) kommer in i bilden: med sitt justerbara och tunga motstånd är den svårslagen för att arbeta upp greppstyrkan. Grippers däremot passar bättre för att utvärdera, tävla, skryta eller förnedra bekanta med - stegen mellan de olika är alldeles för stora för traditionell progressiv styrketräning.

Korrekt utförande med Vicegrippern

Hur vettigt är det då för klättrare att träna med grippers? Man hör ofta folk hävda att det är olika muskler somarbetar vid krimp respektive open hand vilket är smörja. Exakt samma muskler bär matkassar, lyfter marklyft, örfilar tanter, pinchar, slappar slopar, nyper kripmar och stänger grippers. Det finns dock ett kortsiktigt motsatsförhållamde mellan statisk (hålla grepp) och dynamisk (stänga en gripper) styrka men det är troligtvis av akademisk betydelse. En gissning är att träning med grippers definitivt hjälper dig på stenen men att det tar mer tid än vad som skulle behöva investeras på campusbrädan.

Allsidig träning är förstås bra för att förebygga skador och grippers kan vara ett slagkraftigt alternativ för de som inte kan hantera tristessen det innebär att klättra inomhus. Utvärdering följer till våren.

Fler inlägg om kompletterande träning kommer!

Dela:

18 kommentarer :

Peter Erhard sa...

Ursäkta bildkvaliteten, det är mörkt på grottgymmet.

Henrik sa...

Tristess träna inomhus?

Anonym sa...

ta med fyran till fabben så ska ni få se på crimpstyrka.

/crimp

Peter Erhard sa...

I väskan på tisdag!

Anonym sa...

Fasen va' inspirerande!
Fixade myggis att stänga 1'an?
Gripperpass imorgon efter kneget?

Var det föresten inte du som snackade om någon slags nischad starkeman tävling inom "Pinchning"?

Jag vill Grippa. Nu!

t

Peter Erhard sa...

Jag har för mig att Myggan faktiskt stängde ettan även om det karakteristiska "klicket" inte hördes (om han inte stängde den regelrätt skulle han iallafall göra det med ett minimum av teknikträning).

Det traditionella tävlingsgrenarna i "grepp" innefattar:
1. Grippers
2. Tvåhands pinch med variabel bredd
3. V-bar 1"
4. En handslyft med ett 1" grepp
5. Bending 8 mm varmdraget stål i olika längder

2004 hölls EM i grepp i Löddeköpinge av alla ställen, mycket tack vare den lokale starkeman-profilen Arne Persson. Svårbegripliga resultat finns att läsa här: http://web.telia.com/~u30032763/em_i_grepp.html

Magnus Samuelsson knådar en trea som om den vore en gummiboll: http://www.youtube.com/watch?v=Pwn11mM50f4&eurl=http://forum.body.se/showthread.php?t=15283 Notera det o-ortodoxa trefingergreppet!

En sida som innehåller många tips om greppträning och även info om tävlingar och certifiering: http://www.jimgahnfelt.se/grippers.htm

Torbjörn Sandvall säljer utrustning, litteratur och annat som har med grepp att göra: http://web.telia.com/~u30032762/index.html
Kolla in bilderna för utförande i tävlingsgrenarna.

Som avslutande inspiration, ett enhandsmarklyft med 330 kilo: http://www.k3k.de/Info/picemgrip04/Benny330_WEB.JPG

Bruno sa...

Ali, kör hårt med grippers:
http://thebrunoshow.blogspot.com/2007/05/monstergrip.html

Peter Erhard sa...

Coolt! Finns det nån klättrare som stäng trean tro?

Ali sa...

Helt ärligt så tror jag att det inte finns någon poäng för klättare att behöva kunna stänga en CoC #3.

Det är ungefär lika coolt som att dra en en armare och svepa en öl i låst läge.

Det som jag främst känt är resultat av träning med grippers är när man håller en gripper i inverterat läge.

Crimpen har blivit märkbart starkare.

Men som med all klättring så har det med hur man håller greppet för att få maximalt utnyttjande av det. Inte hur hårt man håller det.

Dock så är det lite roligt med Grippers. Om ni lyckats snöa er in ordentligt på detta så kan jag rekommendera en IMTUG från CoC.

Peter Erhard sa...

IMTUG ser intressant ut, får se om det blir en i framtiden. Jaghar även en svart gripmaster (http://s41357.sites59.storefront-hosting.com/gm_storepage.aspx) som ju faktiskt tränar just krimpen men med 9lbs per kan man pumpa till muskelfibrerna konverterar till ettor...

Anonym sa...

Det är olika muskler som arbetar vid open hand och crimp.

/Fredrik

Anonym sa...

Fredrik, alltid så där lagom småprovocerande. Kanske en sen tonårsrevolt som blommat ut?

Henrik sa...

Jag har sett han har finnar..

Anonym sa...

Fingrarna har två flexorsenor som går till separat stryrda muskler. Den yttre leden används mycket vid open hand och i princip endast den inre flexorn vid ständ crimp. Dessutom tillkommer senorna som böjer vid knogen som antagligen också används olika vid olika grepptekniker.

Det är påståendet att exakt samma muskler som kontraherar vid crimp och open hand som är kontroversiellt, och som därför har bevisbördan (Jämför Russels tekanna).

/Fredrik

Peter Erhard sa...

Premiss 1: Om den yttre ledens flexor var passiv vid stängd crimp skulle yttersta fingerleden skadas allvarligt eller tillochmed knäckas bakåt.
Premiss 2: Det finns bara ett fysikaliskt möjligt fall där enbart den yttre flexorn arbetar och det är då mittersta fingerleden är helt rak och den yttersta leden böjd mer än 90 grader. I alla andra fall kommer fingret glida ur greppytan vid belastning. Att vinkla fingrarna så är inte praktiskt möjligt.

Slutsats: Det finns inga fall där någon av flexorerna inte arbetar. Vid allt grepparbete engageras båda.

Anonym sa...

Tjena! Läste ert inlägg här om grippers och blev glatt överraskad.

Jag tycker precis som ni att träning med grippers är en mycket bra kompleterande träning för greppet. Jag själv har hållt på med klättring/bouldring i 14 år och provat alla former av träning för att bli starkare i greppet/nypet och min slutsatts är att grippers, pincha viktskivor heavy fingerrolls är mycket bra för att träna greppet allsidigt, det är ju inte bara crimp man behöver vara stark i...

Vi är några stycken från Malmö klätterklubb som börjat köra med grippers i ca 1 månad nu och rekordet är CoC #2 på första försöket och CoC #2,5 stängd. CoC #3 är vi ca 5 mm ifrån att stänga (provat en gång) så den kommer! Sen är det bara certifiering kvar för diplom för "world clas gripstrength" ;-)

Jag vet att ert inlägg är gammalt och det hade varit kul o höra om era erfarenheter, utärdering och var ni ligger idag. mvh Jonas.

Anonym sa...

Nu är trean stängd! :-) mvh Jonas.

Torbjörn Sandvall sa...

Ivanko Supergrippern bygger bättre funktionell styrka än Captain of Crush. I.o.m. den längre hävarmen tränas alla fingrar effektivt och man behöver inte specialträna enskilda fingrar med s.k. imtuggs.
Vill man träna upp en allsidig styrka i greppet bör man köra såväl supergripper, pinch, Rolling Thunder (fat bar) som enhandsmarklyft.