Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Bum beach 7A, Skaftö

För första gången delar jag ut trestjärnan till ett väggproblem. Helt fantastiskt! Petter tycker att greppen är bra nog för att breaka lite.

Dela:

21 kommentarer :

Anonym sa...

Fick även Bum beach (sitten till höger) tre?

Peter Erhard sa...

Jag tror vi pratade om en tvåstjärna där. Också mycket bra!

Anonym sa...

Bilden är på bum beach (sitten).

Ola sa...

Mycket fint!

Anonym sa...

***

/Petter

Peter Erhard sa...

Hoppsan, Bum beach ska det nog vara. Men jag orkar inte ändra, då måste jag skriva om hela inlägget. Tack för påpekandet.

t sa...

Petter President!
Sjsst plåt Pete!

Anonym sa...

Hej!
Hänger ni enbart på hängbräda och dyl när ni tränar eller bouldrar ni också inomhus?

Peter Erhard sa...

Inomhusbouldering som uppvärmning inför campuspass, samt som uthållighetsträning under vissa schemalagda perioder. När vi kör uthållighet består passen enbart av inomhusbouldering, i alla andra fall är det bara uppvärmning eller lek efter träningen.

Förr åkte vi till fabben och bouldrade tills vi blev trötta och tänkte på det som träning. Det gör vi aldrig längre. Personligen är jag tveksam till hur väl inomhusbouldering överförs till utomhusklättring. Dragen är ju samma, mne ska man arbeta upp maxstyrkan finns effektivare sätt. Fotteknik, kroppspositioner och annat känns däremot helt annorlunda inne och ute och jag tror inte att jag skulle bli det allra minsta bättre utomhus om jag bara bouldrade inne. Bäst är förmodligen att köra ute så mycket som möjligt (under förutsättning att man inte fokuserar på inomhusklättring och tävling) och att använda strukturerad styrketräning för att bryta platåer.

t-prick sa...

Amen!

Johan sa...

Håller med där!

Chockad över hur minimal skillnad inomhusträning gör jämfört med campus och fingerbräda.

Peter Erhard sa...

Johan, jag läste ditt träningsinlägg. Roligt med vetenskaplig ansats! Jag gissar att detta bara är tillämpbart för den som bouldrar, säg, 6C solitt?

Anonym sa...

Tack för en väldigt bra och underhållande blogg också!

/Johan igen

Johan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan sa...

Missupfattade nog innan, jo absolut skall man nog upp en bit i alla fall innan man säljer sin själ till fingerbrädan. Jag skulle nog lobba för 7a solit. Otroligt vanebildande och lätt att överlasta.

Peter Erhard sa...

Åh, tack från hela redaktionen :)

Stockholmaren sa...

Tack för svar! (det var jag som frågade om inomhusbouderingens vara eller icke-vara.)

I del fyra skriver du att man ska hänga loss med 90 % av ens absoluta max för att sedan vila. Ska man tolka det som att ett häng är lika med ett set eller kan man göra flera väldigt korta häng efter varandra och räkna det som ett set? Hur länge brukar ni hänga när ni tränar max styrka?

Peter Erhard sa...

Stockholmaren - vi gör faktiskt båda. I det ursprungliga hänget är ett häng ett set, men på sista tiden har vi experimenterat med kortare kontakttider och större vikter. I det mest extrema fallet kör vi 3-4 halvsekundsetableringar utan vila mellan och ser det som ett set. Jag misstänker att just detta är riskabelt och inget jag rekommenderar. En hälsosammare approach kan vara beastmaker-teamets: http://www.beastmaker.co.uk/training%20page2.htm (läs om repeaters under General advice).

Johan sa...

Kan även tipsa om Moonclimbings program: http://www.moonclimbing.com/fingerboard-training-plan-c-334_353.html

Stockholmaren sa...

Tack än en gång för svar.
Vem ska man maila för att få tag på ert träningschema? :)

Peter Erhard sa...

Maila Tompa och tryck på. Men jag kan ge hopp - vi ska sätta ihop nåt snyggt.