Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Campusveckor på Labbet



Så här gör vi på tisdags- och torsdagskvällar på Labbet under två veckor i vårt träningsprogram
Hur gör du?

Dela:

12 kommentarer :

Anonym sa...

Ser inte ut som ni maxar.. de kanske inte är meningen? roliga namn på övningarna /pyssel

John Vleugels Antonson sa...

@Pyssel: Till skillnad från alla Jan Höjrar (för den lite yngre generationen) och Ben Moonar (för den lite äldre generationen) är jag och Kim två vanliga dödliga personer som kör lite campus. Vi ville visa hur vårt träningspass ser ut och just eftersom vi inte är famösa rockstars förhoppningsvis kunna inspirera och locka upp fler till Labbets Mush-room.

Peter Erhard sa...

Pyssel, nej det är inte meningen att maxa. Plyometrisk träning är inte samma som maxstyrketräning (vilket görs bäst på bräda). Lite förenklat kan man säga att syftet är att öka koordinationen mellan och inom musklerna i specifika rörelser för att minska tiden det tar för att ta i maximalt. Om du ser på filmklipp när folk slår världsrekord i marklyft eller bänkpress ser du att det tar 1-2 sekunder innan alla fibrer fyrar av. Det är den tiden som ska ner. Att maxa funkar bara i några få set och under mycket kort tid, så det skulle inte ge så mycket tillbaks (förutom träningsvärk). Dessutom blir utförandet sloppy och det kan sluta illa på campusbrädan.

Henrik sa...

Peter: om det inte är maxstyrka, hur vet man hur hårt man ska ta i? Ska man göra rörelserna så snabbt man kan? Blir det inte lätt på maxstyrka då?

Henrik sa...

Förresten, kul med film! Tillför en del att se mot att bara läsa.

Peter Erhard sa...

Henrik, bra fråga som är svår att ge ett generellt svar på. Jag läste nån styrkecoach som skrev att första halvan av idrottskarriären handlar om att hitta gasen, andra halvan om att hitta bromsen. Generellt finns det ingen anledning att ta i mindre än vad du klarar av, men det gäller att du har en bra definition av vad det innebär att klara av. Eva Lopez har skrivit mycket om det när det kommer till maxstyrka och räknat ut ganska exakta procentsatser att förhålla sig till. När det kommer till ett fullt campuspass är det inte maxstyrkan som sätter gränsen utan utmattningen. Vi har kört på att dra så långt vi kan utan att göra avkall på utförandet eller volymen. Om du inte kan genomföra hela passet i god stil har du gått ut för hårt. Avbryt och dra ner på nivån till nästa pass.

Jag skulle tro att så länge man inte byter till lättare övningar för att man blir trött så är man någolunda rätt ute. Personligen tycker jag inte att det finns någon anledning att ta det lugnt och känna sig fram, men det vet jag att andra tycker olika om. Vila ordentligt mellan passen, lägg aldrig campuserandet sist i passet, sluta omedelbart då det börjar gå sämre. Kör bara i avgränsade perioder.

Anonym sa...

Tröskelpass kallas det inom löpning, dvs ett pass med hög och kontrollerad ansträngningsnivå men med rätt långt kvar till max.
Iof sig lättare att hitta sitt tröskeltempo inom löpning (än inom klättring) eftersom det är pulsslagen som är referensramen.
/t

Henrik sa...

T: Aha, är tröskelpass motsvarigeheten. Ja, inom klättring är det ju just graderingen av ansträngningsnivå som är klurig.

Peter Erhard sa...

Vänta nu! Aerob och anaerob träning fungerar helt annolunda. Klättring är helt anaerob, löpning aerob. Även ledklättring är anaerob, men då anaerob med vilor under ansträngning.

Henrik sa...

Peter: angående att plyopassen förbättrar koordination förmågan att snabbt ta i så tycker jag man får en sån effekt av maxstyrketräning på hängbräda också. I synnerhet i början av träningsperioder har jag fått väldigt snabba resultat som jag tolkat som att koordinationen blivit i bättre, inte någon faktisk styrkeökning. Är det samma effekt men mer specialiserat i plyopassen?

Henrik sa...

Alltså den där förmågan att "ta i" som om man hittar nya muskler.

Peter Erhard sa...

Ja det är lager på lager av olika faktorer som påverkar styrkan. När man börjar träna styrka får man snabba ökningar just för att nervsystemet anpassar sig. Man lär sig ta i som du säger. Om det är riktig styrka eller inte beror på hur man definierar styrka, effekten ökar ju och det är ju det väsentliga.