Vårt innehåll är ditt

Creative Commons License

Transgression på Labbet!


För att få lite variation i fingerträningen har jag och Kim börjat alternera våra Beastmakerpass på vinden med Transgressionpass på Labbet. Vi har dock inte riktat hittat formerna för det sistnämnda ännu. En bidragande orsak till detta är att ingen av oss förstår hur man skall utläsa det bifogade träningsprogrammet. Tills vidare kör vi helt enkelt fem häng i tio sekunder vardera på minsta möjliga list. Jämfört med vårt brädpass på vinden, se här, känns det väldigt kort och oambitiöst. Vi överväger att anmäla oss till Carlos förespeglade kurs för att få full visshet i Transgressionismen.

Dela:

8 kommentarer :

Henriki sa...

För mig känns maxbelastning i full krimp lite läskigt.

Kim sa...

Just därför hänger jag i öppen crimp.

Kim sa...

...och med 80% belastning.

Henriki sa...

Ok, kommentaren var inte riktad till dig och hur du tränar. Det vet jag inget om. Bara en reflektion associerad till bild och text.

Henriki sa...

Sen hade jag visst fel terminologi. Öppen krimp är alltså utan tummen och det sägs vara säkrare än full krimp. Men jag trodde att det var nittiograders-böjen i inre leden och sträckningen i yttre leden som var riskabel, dvs lika mycket oberoende av tummen. Är öppen krimp alltså skonsammare?

Kim sa...

Aha, då förstår jag. Jag kopplade inte att det bara var ett konstaterande, sorry för det : )

Jag har alltid tänkt att full crimp = closed crimp, alltså med tummen på, öppen crimp är med tummen av och att nästa steg således är open hand, där de två senare är skonsammare. Nu när du ställer frågan blir jag dock osäker. Skillnaden mellan öppen och stängd finns dock helt klart där, jag går "upp" mycket mer i crimpen när jag stänger den. Min öppna crimp kanske är för aggressiv (ja, nu refererar jag till bilden på mig) för att vara skonsam?

Hur som helst får jag inte ont i fingrarna av min metod och jag antar att det är vad som i slutändan betyder något.

Det verkar som vi får forska i detta lite mer Henriki ; )

Peter Erhard sa...

Jag tror man gör det lite enkelt för sig om man pekar ut en viss grepposition eller övning som orsaken till skada. Det är rätt svårt att ta tag i ett grepp och ta i tills pulleyn går av.

Det är å andra sidan rätt lätt att träna flera dagar i streck trots inflammation, utan vila och att lägga campus med full crimp sist i passet. Om jag skulle satsa pengar på vad den vanligaste skadeorsaken är skulle jag alla gånger satsa på för lite vila, mellan pass, mellan samma typ av pass och mellan intensiva moment under samma pass. Men jag har ingen vetenskap att peka på.

Henriki sa...

Hm ja det kanske ofta blir ännu mindre vinkel när man lägger på tummen än när man kör utan och då blir det ju rent mekaniskt större kraft på pulleys etc. På mina egna händer är det dock inte så stor skillnad i vinkel. Jag har väl för stela fingrar :) Det är mest i MCP-leden vinkeln minskar när jag lägger på tummen, PIP-leden är redan i stort sett maximalt böjd.

Men det ligger ju en del i det Peter skriver också. Jag fastnade dock i det rent mekaniska med maxkrafter osv..